Akwaaba mama Africa! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu Akwaaba mama Africa! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu

Akwaaba mama Africa!

Door: Moniek Korsmit

Blijf op de hoogte en volg Moniek

14 Mei 2013 | Ghana, Kumasi

WELCOME TO GHANA MAMA!

Hallo allemaal,

Hier een klein berichtje van ons. Voor diegenen die het nog niet wisten: moeders is vorige week maandagavond 6 mei veilig aangekomen in Ghana. Als ze niet veilig was aangekomen, hadden jullie dat natuurlijk allang vernomen. En wat was ik blij ze weer te zien! Daar staat je moeder dan ineens weer voor je neus na 2,5 maand.. En dan: 2 weken lang lekker samen genieten; moeder-dochter avontuur met alleen maar moeder-dochter momenten!

De eerste nacht verbleven we bij Toon in Accra om de volgende dag (dinsdag), voor de verandering, naar Kokrobite te gaan. Daar hebben we 3 dagen doorgebracht. We hebben het lekker rustig aan gedaan, alles op het gemak. We hebben tenslotte vakantie! Tevens voelde ma zich ook niet lekker, hoogstwaarschijnlijk van de hitte. Doordat ze zich echt beroerd voelde, hebben we gas terug genomen. Uiteindelijk hebben we nog heerlijk genoten van onze tijd aan het mooie, gezellige, sfeervolle strand in Kokrobite.

Donderdag zijn we naar Ko Sa Beach Resort gegaan. En alweer zo'n mooi paradijs, werkelijk waar! Alleen was de rust voor mij weer even wennen en ma voelde zich nog niet goed. Ook hier lekker gerelaxt. Drankje, hapje, boekje erbij, geluid van de zee op de achtergrond, bijkletsen, potje kaarten, strandwandeling en vele fotomomentjes. En die menukaart.... Amaaaiii, lekkerrrrr!! Die kilo's komen er langzaamaan weer aan ben ik bang..
Vrijdag zijn we wat cultuur gaan snuiven; op naar het Elmina Castle, een slavenford. Normaal houd ik dus echt niet van geschiedenis en musea en al die reutemeteut, maar dit was wel zoo interressant! En wat een mooi kasteel! Alleen naarmate de tour vorderde, werden we steeds minder trots op ons Nederlands bloed... Aangezien de Nederlanders vroeger een groot aandeel hadden in de slavernij. Maar dit mocht de "pret" niet drukken.
Zaterdag waren we van plan om naar een regenwoud te gaan, Kakum National Park en om naar een dierenverblijf te gaan. Maar we werden wakker met storm: wind, onweer en regen. Is weer eens wat anders dan wakker worden met een opkomende, warme zon. Na lang getwijfel (ja, getwijfel..) besloten om toch maar op het resort te blijven.

Zondagochtend richting " huis", Banko. Als perfectionist zijnde wilde ik natuurlijk alles goed regelen voor mijn lieve moeder. Maar daar loop ik hier wel eens tegen aan in Ghana. En deze ochtend helemaal. Alles liep fout. Ik wilde met de VIP bus van Cape Coast naar Kumasi. Na heel veel verschillende verhalen en beloftes, zijn we met een wat luxere uitvoering van de trotro naar Kumasi gegaan. Daar haalde Atta ons op met de taxichauffeur en zijn we uiteindelijk nog na een hele mooie en goede rit thuis aangekomen. Maar helaas ging er het een en ander aan vooraf en hebben we meerdere keren onze portomonnee open moeten trekken. We werden van het kastje naar de muur gestuurd. Wat was ik chagarijnig, boos, teleurgesteld en verdrietig.. Nog bijna ruzie gehad met een Ghanees.

Nu zijn we lekker een paar dagen aan het vertoeven in Banko, "mijn thuis". Fijn om mijn moeder eindelijk alles te kunnen laten zien; waar ik woon, werk en leef.
Maandagochtend naar het Children's Home geweest en naar de kliniek. Mijn moeder had maar een "paar" spulletjes bij voor de kinderen hier in Ghana. Jeetje, een mega grote tas vol! Helemaal super! Iedereen nogmaal bedankt voor alle spullen, geweldig!
's Middags nog even naar Effiduasi gegaan. Langs de naaister geweest om dan eindelijk kleding te laten maken. Verder nog wat rondgewandeld daar en wat dingetjes gekocht. Dit was trouwens de eerste ervaring voor mijn moeder in een shared taxi (challenge of the guiness book of records: zoveel mogelijk bibini's en bruni's in een taxi proppen).

Vandaag zijn we een dagje in Kumasi, dus onverwachts dan maar even een verhaaltje schrijven voor op mijn blog en veel foto's uploaden. Strals lekker wat eten, rondwandelen, snuffelen in souvernirs kraampjes en een bezoekje brengen aan de markt in Kumasi.

De komende dagen gaan we nog een Fufu (traditionele eten) workshop doen, nog naar een meer of regenwoud en het dorp bezichtigen. We leven lekker dag bij dag, heerlijk!

Ma voelt zich ondertussen weer helemaal beter en is lekker aan het genieten! Erg blij om ze weer om me heen te hebben. We gaan deze laatste week nog volop genieten, dus dat komt helemaal goed!

Een hele dikke knuffel en kus van Lisette & Moniek.

• 14 Mei 2013 - 15:47

Pager:

Inmiddels bezoeker 33.696.
    Ja Moniek ook nu samen met je moeder weer wat meegemaakt. Als bewijs had je wat dingen geregeld die dan toch uiteindelijk anders liepen. Gezien je eerdere verhalen kon je dit eigenlijk wel voorspellen natuurlijk. Goed om te horen dat je het weer leuk vond om je moeder eventjes in je armen te kunnen sluiten en te genieten van die moeder-dochter momenten. Geniet er nog met volle teugen van het duurt nog maar even.
    Als je moeder gaat betekent dit dat voor jou ook de tijd begint te dringen de 13e alweer naar huis (althans juni dan he) Geniet er daarom nog dubbel van.

• 14 Mei 2013 - 16:35

Linda Satter:

lekker genieten saampjes!!!!

• 14 Mei 2013 - 17:11

Inga:

Leuk hoor gaaf met je moeder! Have fun! Xx

• 14 Mei 2013 - 17:34

Anjo:

Fijn om zo samen met je moeder te zijn!! Geniet er heerlijk van!!! Heel veel groetjes voor allebei!
    xxx Anjo

• 15 Mei 2013 - 18:40

Manon:

Wat een prachtige foto's! Wat een droom om daar te zijn voor jou de werkelijkheid. Super!

• 20 Mei 2013 - 18:58

Toon En Adje:

Hallo Moniek en Lisette

Gezellig dat jullie samen kunnen genieten!!!! Geniet nog maar de dagen dat ze er is !!!!!
    En leuk hoor dat wij kunnen lezen wat jullie zoal gedaan hebben. Wel jammer dat je moeder de eerste dagen niet zo lekker was....... Groetjes van ons .......Wens je moeder van ons een goede reis terug.

• 27 Mei 2013 - 10:29

Lisette:

Hallo lieverd,
    Het gewone leven is weer begonnen voor mij.
    Ik heb een geweldige tijd met je gehad! Je hebt echt alles zo goed gedaan! Ben ook heel trots op je dat je daar zo populair bent en iedereen je zo graag mag. Wat leuk om te zien ook waar je werkt.
    Het was voor mij een hele belevenis!!!! Een prachtig land met ook prachtige en lieve mensen!
    Geniet nog even want het gaat nu heel snel. Laat alles over je heen komen en geniet!!!!!!
    Heel veel liefs en tot gauw.
    xxxoooxxx