Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Klundert, Nederland van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Klundert, Nederland van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur!

Door: Moniek Korsmit

Blijf op de hoogte en volg Moniek

03 Januari 2013 | Nederland, Klundert

Een nieuw jaar is aangebroken, dus ik zeg: tijd voor nieuwe ervaringen en uitdagingen!

En mijn grote avontuur van 2013 is mijn reis naar Ghana, Afrika.

Voor mijn afstuderen aan de opleiding hbo-verpleegkunde ga ik samen met een studiegenoot, Nienke, 3,5 maand naar Banko, Ghana. Samen gaan we vrijwilligerswerk doen en stage lopen in een kliniek en kraamkliniek in een klein dorpje Banko in combinatie met een stage in een wat groter ziekenhuis in een dorp iets verderop, Effiduase. Tevens is er een kindertehuis en zijn er scholen in Banko waar we ook een kijkje zullen gaan nemen.
Het is de bedoeling dat we één of meerdere projecten opzetten in Banko. Hier zullen we ons gedurende onze tijd in Banko mee bezig houden.

Zodra wij dit project hebben afgerond, willen we met zijn tweeën nog gaan reizen door Ghana. Ik heb al grootse plannen, namelijk naar een national park, wilde dieren bekijken, krokodillen aanraken, veel van de natuur en de cultuur leren en noem maar op!

De voorbereidingen zijn al in volle gang. Ticket is reeds geboekt en verblijf is geregeld.
We vertrekken vrijdagmiddag 1 maart om 14.05 vanaf schiphol en donderdagochtend 13 juni om 7.00 staan we weer met beide voeten op Nederlandse bodem.
We verblijven in het Moon & Star guesthouse. De eigenaren zijn Nederlands, wat toch een vertrouwd en veilig gevoel geeft.
Dinsdag 8 januari ga ik mijn vaccinaties halen in Breda.
Een dezer dagen kan ik mijn papieren ontvangen vanuit Ghana voor mijn visum. Samen met Nienke ga ik dan naar Den Haag om onze visa te regelen.
Ik heb al veel (praktische) informatie ingewonnen over het klimaat, de natuur, cultuur en normen en waarden in Ghana.
Verder ben ik al kleding, knuffels, speelgoed e.d. voor het kindertehuis en spullen voor de (kraam)kliniek en het ziekenhuis aan het verzamelen. Tevens ben ik geld aan het inzamelen voor de stichting "Over grenzen voor Ghana".

Hoewel ik er erg veel zin in heb, vind ik het ook reuze spannend! Het leven daar is toch net 'iets' anders als hier in Nederland. Ghana is een derdewereldland, mensen leven in armoede, het primitieve leven. Licht, elektriciteit en stromend water is daar niet vanzelfsprekend.
Ik hoop dat ik van deze reis veel zal leren en dat ik mijn ervaringen mee kan nemen als toekomstig verpleegkundige. Het zal een reis worden om nooit te vergeten!

Om precies te zijn land ik over 57 dagen, 7 uur, 23 minuten en 2 seconden in Accra, de hoofdstad van Ghana.

Net als mijn reis in Nieuw Zeeland, zal ik ook deze keer jullie op de hoogte houden! Zet je op de mailinglist, dan blijf je op de hoogte van mijn verhalen.

Lieve groetjes van Moniek.


Via Nienke zijn we in contact gekomen met Anja van der Valk, oprichtster van de stichting "Over grenzen voor Ghana". Dit is een stichting die werkzaam is in het plaatsje Banko en omgeving.
Zij heeft vele projecten in en rond Banko. Zo is er een Children's home, een kliniek en kraamkliniek, een Senior Highschool en diverse waterprojecten. Ook ondersteunen zij de Primary schools en Junior Highschools in Banko en omgeving. Zij bieden onder andere financiële ondersteuning en adviezen aan gezinnen en ernstig zieke kinderen.

Wil u een donatie doen voor de stichting? Loop even Primera Piet van den Berge te Klundert binnen of doneer op onderstaand rekeningnummer. Alvast bedankt!

Stichting "Over grenzen voor Ghana" is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, registratienummer: 24376878. Ook hebben zij de ANBI-status (Algemeen nut beogende instelling).
Alle hulp en steun is van harte welkom! Donaties kunnen gestort worden op 4862083 t.n.v. Stichting "Over grenzen voor Ghana".

Ga voor meer informatie en voor foto's naar de volgende websites:
http://www.moonandstarguesthouse.com
http://www.facebook.com/moonandstarguesthouse?ref=ts&fref=ts
http://www.facebook.com/pages/Over-grenzen-voor-Ghana/210963322357582?ref=ts&fref=ts

  • 03 Januari 2013 - 13:38

    Inga:

    Nou ziet er goed uit hoor super spannend allemaal maar prima voorbereid zou ik zo zeggen!
    Nog maar paar maandjes en dan ben je vertrokken, leuk hoor zo'n nieuwe uitdaging! Geniet ervan en succes met de laatste stappen naar een onvergetelijke reis!
    Xx

  • 03 Januari 2013 - 19:24

    Lisette:

    Nou het begin is gezet! Goed hoor en we zullen jullie zeker weer volgen. Geniet nog maar even van de voorbereidingen en het komt helemaal goed!
    xxx je ma.

  • 03 Januari 2013 - 20:42

    Pieter Den Bakker:

    Hoi moniek
    denk niet dat je me kent maar ben een kennis van je moeder
    Hoorde een tijdje terug van je plannen om naar africa te gaan,dit omdat je moeder reageerde op mijn verhaal dat mijn dochter Monique daar heen ging:) (snap je het nog haha)

    Die is al weer terug en het was er enorm mooi,ze heeft er genoten en erg veel geleerd
    Het moeilijke van alles was de coruptie van de mensen daar,bv mensen met een kantoorbaan
    Hopelijk is dat in dat deel van africa minder
    Ook kreeg ze een gouden tip van iemand daar,namelijk doe een ring om je vinger en vertel als er iemand een beetje te aardig probeer te zijn dat je gertouwd ben
    Bij monique werkte dat enorm goed omdat een huwelijk ingezegend is en daar blijf je vanaf(ieder geloof)


    Verder vond ik als bezorgde vader 1 ding 101% meevallen en dat was de comunicatie,voor heel weinig geld kon monique een beltegoed kaartje kopen(dacht 3 euro) en daar kon ze lang mee bellen en zelfs internetten.
    Whatsup berichtjes waren dus meer regelmaat en viel me enorm mee

    nou ik wens je erg veel plezier ,kijk een beetje uit en hopelijk heb je iets aan de tip van deze ooit zo,n bezorgde vader:)

  • 05 Januari 2013 - 17:24

    Nicole Ijzermans:

    Hey Moniek,

    Wat een goed begin van het nieuwe jaar en een geweldig vooruitzicht!!!!!!!
    Geniet van de voorbereidingen en ik volg graag jullie avonturen in Afrika!

    Groetjes Nicole

    P.S. kunnen er nog een paar knuffels bij in de koffer?

  • 07 Januari 2013 - 09:36

    Ute:

    Wat een avontuur gaat dat worden zeg! Spannend allemaal en zeker ga ook ik je (weer) volgen. Geniet nog van alle voorbereidingen!

  • 07 Januari 2013 - 15:28

    Nienke :

    Wat wordt het leuk!

  • 08 Januari 2013 - 22:24

    Anja Van Der Valk:

    Hoi Moniek,

    Net zag ik toevallig je reisverslag. De datum van vertrek komt nu steeds dichterbij ....
    Ik ben heel benieuwd hoe jij en Nienke het leven in Ghana zullen ervaren. Daar zal ik ook nog wel wat van mee krijgen, want zoals het er nu naar uit ziet, vertrek ik 4 maart uit Nederland om een paar weken naar Banko te komen voor de projecten. Dus dan kan ik van jullie persoonlijk de eerste belevenissen horen.
    Nog heel veel succes en plezier met alle voorbereidingen.

    Groet, Anja

    Stichting Over grenzen voor Ghana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 1141
Totaal aantal bezoekers 66083

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 01 Juni 2017

Emigratie naar Ghana

01 Maart 2013 - 13 Juni 2013

Mijn ontdekkingsreis in Afrika

04 September 2008 - 25 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: