Rastafari! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu Rastafari! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Moniek Korsmit - WaarBenJij.nu

Rastafari!

Door: Moniek Korsmit

Blijf op de hoogte en volg Moniek

18 April 2013 | Ghana, Kumasi

Joo brothers & sisters, daar ben ik weer hoor!
Na een paar dagen vertoeven op het strand, wat natuurlijk héél vervelend was, ben ik helemaal in de chillstand. Én natuurlijk, niet te vergeten, goed bijgekleurd!

Maar om verder te gaan waar ik ben gebleven..

Twee weken terug (oooh, ik loop achter!) zijn we naar Nkoranza geweest, naar het Hand in Hand project. Dit is een leefomgeving voor zowel verstandelijk als geestelijk gehandicapten. In totaal wonen er 60 kinderen hier en werken er nog 15 extra in de beschutte werkplaats. Dit project is opgezet door een Nederlands tropenarts. Tegenwoordig leidt een ander Nederlands koppel dit project. Ik ben blij dat ik dit mee heb mogen maken en dat ik een klein deel van dit mooie project heb mogen bijwonen. Wat een bewondering voor de eigenaren en al het personeel. Ze verrichten zulk schitterend werk voor de kinderen met een beperking!
We zijn hier van vrijdag tot en met zondag geweest. We verbleven in een erg leuk en knus hutje, met jawel, de douche en wc buiten!
Vrijdag hebben we rondgekeken op het terrein en kennis gemaakt met de kinderen. ’s Avonds lekker gerelaxt, lekker een ‘meidenavondje’ gehouden. Helaas moesten we de maskertjes, de film en de lekkere hapjes erbij bedenken. Op een gegeven moment ging het keihard regenen (écht hard!), dus wat gingen wij doen?? JA, DE REGENDANS! Hup, onze bikini aan en gaan met die banaan! Wéér een ervaring rijker. Wat hebben we gelachen zeg.
Zaterdag zijn we gezellig samen een dagje erop uit geweest. We hadden deze dag een privé taxichauffeur die ons overal naar toe bracht en op de plekken bleef wachten op ons, ideaal! We zijn eerst naar de aapjes geweest. Wat was dit geweldig!! Het was in klein dorpje dat aan een groot bos ligt, de apen mochten we bananen voeren. Zoooo ontzettend gaaf!
Met een gids gingen we het bos in. Deze gids wist ons erg veel te vertellen. Het was zelfs nog een leerzame ervaring ook! In dit bos was er ook een apen begraafplaats.. Heel vreemd, maar ook interessant. Het blijkt dat er een apenpriester bestaat. En als er een aap dood gevonden wordt in het bos, komt de apenpriester erbij en wordt de aap begraven en vindt er zelfs een kleine ceremonie plaats. Gekkenwerk! Haha.
Na de apen zijn we naar een waterval gegaan. Een erg mooie plek! Helaas was het water erg vies. Het was niet helder, maar hartstikke rood/bruin van kleur door de regen van de avond en de nacht ervoor. En weer voelden we ons beroemd. Veel mensen wilden met ons op de foto en lieten deze dan ook gelijk afdrukken.

Maandagochtend gewerkt en ’s middags gaf Anneloes haar goodbye party voor de nurses. Het feestje was van 2 tot en met 5… Mogen jullie raden hoe laat ze kwamen??...... 5 uur! Hahaha. Ik zat mij al helemaal op te vreten en het was nog niet eens mijn party, moet je nagaan.. Haha. Welcome to Ghana!
Het was erg gezellig met de meiden, gezellig gekletst en gedanst. Geweldig, zet iemand haar muziek ineens aan op de telefoon en er wordt gelijk gedanst, op klaarlichte dag bij ons in de achtertuin op het terras. Hoe leuk is dat?!

Verder hebben we die week, uuhhmmm, NIET gewerkt, want we gingen lekker een paar dagen naar het strand. Het leven is zo zwaar in Ghana. ;)

We hebben een paar dagen doorgebracht in Kokrobite samen met Anneloes, Anneloes haar ouders, Annemiek en Patries, ofwel alle obruni’s uit Banko. 4 hele dagen op het strand gelegen, wat hebben we genoten!
Kokrobite is echt een super mooie plek, heel mooi strand en het verblijf was ook erg mooi! Het strand was eigenlijk gewoon in de achtertuin, één stap en je stond op het strand.
Donderdagavond was er een kampvuur bij Dantey (vriend van Patries) op het strand. Hoe gaaf was dat zeg! Vlak aan het strand, met de zee op de achtergrond, heldere hemel met sterren, relaxen op een ligbedje, groot kampvuur, de rasta’s die muziek aan het maken waren op de trommels, lekker wat eten en drinken, lachen, gieren en brullen. GE-WEL-DIG!! Wat hebben ze hier trouwens toch een gevoel voor ritme. Dit wordt er hier met de paplepel ingegoten. Iedereen kan zo goed dansen en iedereen doet ook gewoon wat hij wil. Geen schaamte, gewoon zichzelf zijn. Respect! Deze avond was onder andere bedoeld als een soort van afscheid voor Anneloes en Annemiek. Anneloes vertrok namelijk vrijdag naar Nederland en Annemiek zaterdag.
Vrijdagavond was het Traditional Dancing night. Wat een super gave instrumenten allemaal, waaronder veel jambee’s. I love the jambee! Meiden die zoo leuk dansten, het was geweldig!
Zaterdagavond was het Reggae Night, wat een feest was dat! Wat heb ik genoten, het was helemaal super!! Wat kan iedereen hier toch lekker dansen en vooral de mannen. In het begin stond ik als enige obruni op de dansvloer tussen alle Afrikanen, superrr!! Het kon mij allemaal niks schelen, als ik het maar naar mijn zin heb. ;) Na zo’n anderhalve maand weer alcohol op… Nou, die sloeg wel aan zeg! Zeker met de hitte, lege maag en na hele korte nachten.
Ook deze keer weer verschillende aanzoeken gehad en één rasta, met zijn achtergrondkoor, ging op een gegeven moment zelfs een nummer voor mij zingen. Ze zaten met een aantal rasta’s in een hoek op het strand muziek te maken, totdat ik ineens “Ooh Monica, ooh Monica…” hoorde. Hahahaha!
Ik kan het niet vaak genoeg schrijven, maar Kokrobite was in één woord fantastisch! Ik heb met volle teugen genoten. De sfeer daar was zo relaxt. En al die Bob Marley’s die er rond lopen, helemaal super! Haha. Zij hebben de relaxtheid uitgevonden, ik weet het zeker. Geen stress, genieten, muziek maken, alcohol drinken en daar hoort natuurlijk een joint bij.

Zondag was helaas de dag aangebroken dat we weer terug naar Banko moesten. Eenmaal thuis aangekomen was het wel erg stil… Anneloes en Annemiek weg en het gemis van de muziek, het strand en alle mensen om me heen. En dan was het ook nog eens light-off en werd het al donker, wat ook niet echt meewerkte. Dus even een dipje gehad, maar morgen weer een nieuwe dag!

En die nieuwe dag was aangebroken. Maandagochtend weer gezellig naar de kliniek. Het is meer gezelligheid dan hard werken… Haha. ’s Middags zijn Nienke en ik verhuisd naar onze eigen kamer. Dus nu slapen we alleen op een kamer. We hebben al afgesproken dat we binnenkort een logeerpartij houden. Haha. Even wennen, maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel lekker om mijn eigen plekje te hebben.
’s Middags verder een beetje gerommeld om mijn zinnen te verzetten.

Gelukkig gaat het nu weer goed en we hebben onze volgende reis naar Kokrobite al weer gepland. Haha. Verder zijn we druk bezig met ons project. Over anderhalve week komen Nienke haar ouders, broer en zus namelijk al. En daarna komt mijn moeder ook al. De tijd vliegt helaas….. Maar Nienke en ik zijn onze zomervakantie al aan het plannen met als bestemming: GHANA!

Verder baal ik een beetje dat mijn apparaten kuren gaan vertonen, onder andere mijn usb-stick, laptop, telefoon en MP3. Heel fijn, die moderne technologie..
Mijn waarbenjij.nu site werkt sinds een paar weken ineens niet meer op mijn laptop, mijn laptop pakt mijn usb niet meer, waardoor ik deze dus niet meer kan gebruiken. Daarnaast werkt mijn internet op mijn telefoon niet meer sinds maandagavond en mijn laptop pakt mijn MP3 ook niet meer, waardoor ik hier geen muziek meer kan opzetten. Héél fijn allemaal… (NOT!)
Maar goed, zoals een rasta vriend altijd zegt: “think positive!”

Vandaag zijn we weer een dagje in Kumasi. Net onze visa verlengd.

Mijn eetlust is nog steeds niet terug/weer weg, deze keer krijg ik amper wat door mijn keel, ik voel me met vlagen hondsberoerd (hoofdpijn, zweet breekt mij uit) en de wc is weer mijn beste vriend... Maar daarbij komt een klein feitje om de hoek kijken: de kilo’s vliegen eraf! Joehoeee! :D Met als gevolg dat mijn kleren veel te groot worden.
Ik hoop dat ik me gauw weer beter voel, want ik ga weer een leuk weekend tegemoet.

Ik kijk weer uit naar jullie reacties!

ENJOYMENT PAPAAA!
Een dikke knuffel en kus van mij! Xox

Kijk voor:
- leuke filmpjes, waaronder het nummer wat voor mij werd gezongen, op mijn facebook: http://www.facebook.com/moniek.monicahelenaelisabeth
- nieuwe foto’s op: http://picasaweb.google.nl/Moniekkorsmit
- een andere kijk op onze avonturen: www.nienkevandervaart.waarbenjij.nu

  • 18 April 2013 - 14:06

    Inga:

    Shake it baby! :) wat een gezelligheid! Swing maar lekker de pan uit daar. Xxx

  • 18 April 2013 - 14:11

    Pager:

    Moniek, Moniek, Monie / Yaa, Yaa, Yaa / Nee, Nee, Nee / Bo, Bo, Bo,
    Wat een verhaal weer zeg. En wat heb je het niet naar je zin. Je had natuurlijk niet verwacht dat het zo tegen zou vallen. Dat is uit al je verhalen duidelijk te merken. Je kunt ook net doen of dat je het naar je zin hebt.
    Geintje, Is goed om te lezen dat je je zo vermaakt en zoveel impressies opdoet. Kan je filmpje op Facebook niet bekijken want heb geen toegang. Ook nog geen nieuwe foto's maar dat komt allemaal wel. Je wordt / bent een achte beroemdheid en ook daar een geliegd persoon. Bne allemaal bang dat het straks op schiphol in juni black and white is die wij ophalen :-).
    Ook fijn te lezen dat jullie zoveel nachtelijke uren in jullie studieopdracht steken. Ja jullie vervelen je toch maar. Op naar het volgende verhaal en nog 1,5 maand.

  • 18 April 2013 - 14:13

    Pager:

    Oh ja vergeten te vermelden ben inmiddels bezoeker 32.886. Dus je verhalen worden (helaas) maar amper gelezen :-)

  • 18 April 2013 - 14:36

    Moniek Korsmit:

    Het internet is ineens heel erg sloom, dus de foto's moeten nog even op zich laten wachten helaas. Ik hoop dat ze er straks opstaan (inclusief de video's op facebook).

  • 18 April 2013 - 15:00

    Pager:

    Foto's staan erop. Mooie foto's, een aantal wat donke :-). En foto's bevestigen jullie verhalen.

  • 18 April 2013 - 15:36

    Anjo:

    Geweldig verhaal weer Moniek! Fijn dat jullie het daar zo naar je zin hebben!
    Groetjes en voor wat betreft je inwendige perikelen: beterschap!!

  • 18 April 2013 - 16:29

    Ute:

    Ik begon alweer heel nieuwsgierig te worden naar je avonturen, dus ben blij dat er weer een heel verslag stond. Natuurlijk even eenndipje als het ineens weer leeg is en dan ook nog even light-off, maar je hebt jezelf alweer snel herpakt. Geniet lekker van je volgende avonturen!

  • 18 April 2013 - 22:33

    Ed Van Der Vaart:

    "like" - leuke en mooie foto's weer, Moniek - "like" "like"

  • 19 April 2013 - 09:19

    Jolanda:

    Hee moniek,
    Lees dat je het ontzettend naar je zin hebt!!!!!je ziet het ook aan de foto's dat je geniet.
    Ja wat wil je ook met al die rastamannen!!!
    Jammer dat je moeder nu alleen moet komen maarja samen zullen jullie ook wel genieten.
    Nou geniet er nog van en hoop dat je je snel weer beter voelt!!!!everything is going to be allright!!

    Groetjes,
    Jolanda van Endhoven

  • 21 April 2013 - 17:44

    Jezus En Jos:

    Hazus

    Ik heb je net nog gesproken, en nu net je verhaal gelezen.
    Wat een belevenissen zeg, en dat ze apen ook al begraven daar echt idd gekkenwerk.
    Mooi ook dat ze gewoon voor je gaan zingen bijzonder toch, dat doen ze hier in ons kouwe kikkerlandje niet hoor. En die kilo's eraf geef niks joh kan je straks als je weer in orde ben wat meer cheeseburgers eten, maar wel uitkijken dan dat je je niet ziek eet anders ben je weer terug bij af.

    Heel veel groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 66082

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 01 Juni 2017

Emigratie naar Ghana

01 Maart 2013 - 13 Juni 2013

Mijn ontdekkingsreis in Afrika

04 September 2008 - 25 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: